lavet af Frej Hanson
februar 2025
Inklusion i skolen er en for alle børn, uanset baggrund eller evner, til at være med i samfundet på lige vilkår. Når man taler om inklusion, handler det derofr ikke kun om at børn med handicap skal være med i undervisningen, men også om at skabe et fællesskab, hvor forskelligheder er en god ting.
Skolen bør være et sted, hvor alle elever kan lære og udvikle sig, uanset om man har fysiske eller psykiske handicaps. Når børn med handicap inkluderes, er det både for at de får uddannelse, men også for at de er med i et socialt netværk, hvor man får relationer og lærer af sine jævnaldrende.
Inklusion gavner alle elever, fordi vi lærer at respektere forskellighed og samarbejde på tværs af evner og baggrunde. Dette styrker både vores empati og sociale færdigheder, hvilket er afgørende for vores fremtid, når vi skal have et arbejde el.
Desuden viser forskning, at børn, der vokser op i inkluderende miljøer, har større chancer for at blive engagerede og ansvarlige voksne. Man lærer, at samarbejde og forstå hinanden.
En inkluderende skole kræver at vi tilpasser os, og fordelene er større end ulemperne, men der skal være voksne nok til at det sker ordentligt. Når vi inkluderer hinanden, uanset handicap, giver vi hinanden en chance for at blive stærkere og vores samfund mere ligeværdigt.
Jeg tror, at det er et godt fremskridt for Danmark, hvis vi kan finde ud af at inkluder hinanden. Jeg tror derimod også, at det kan føre til mobning, hvis de forkerte kommer sammen og der ikke er voksne nok til at hjælpe os med de problemer, der opstår.